Menu

Cart

Notice: Undefined property: stdClass::$numOfComments in /home/schouten/public_html/components/com_k2/views/item/view.html.php on line 264

‘Wij ontwerpen fantastische taarten, samen met de klant’

Als je ruim dertig jaar lang, zes dagen per week in je bakkerij staat, dan moet je houden van je vak. En dat doet banketbakker Wil Dielen. Zijn specialiteit: Schoutens hazelnoottaart, beroemd in Slotervaart en omstreken.

Jullie verkopen oer-Hollandse banket-bakkersproducten. Is dat een bewus te keuze?
‘Jazeker. Hier geen baklava of Turks fruit. Dat is ook helemaal niet nodig: meer dan de helft van onze klanten heeft zijn roots buiten Nederland en de zaak loopt goed. De enige aanpassing die ik doe, is dat ik desgewenst geen gelatine of drank in onze producten verwerk. Maar we hebben een vaste klantenkring. Bekende gezichten, klanten die in de winkel even bijpraten. En uit welke cultuur ze ook komen, allemaal zijn ze gek op de hazelnoottaart van mijn voor ganger Schouten.’

In 1980 nam je de bakkerij over van Cornelis Schouten, is er sinds die tijd veel veranderd?
‘Jazeker. De bewoners zijn nu afkomstig van allerlei culturen. En helaas ¡s het hier geen echt winkelstraatje meer. In de directe omgeving staan aardig wat panden leeg. De sigarenwinkel hiertegenover zit er al net zo lang als wij, maar de slager en de groenteboer zijn verdwenen. De buurt zou best een facelift kunnen gebruiken.’

Jullie klantenkring is dus heel divers. Merk je dat aan de producten die je verkoopt?
‘Turkse en Marokkaanse klanten geven vaak grote feesten waarbij ze behoorlijk investeren in gebak. Hollanders slaan vaak drank in, moslims investeren in een enorme taart. Het ontwerp maken we in nauw overleg met de klant. We hebben een marsepeinprinter, daarmee kun je fantastische opdrukken maken. Laatst heb ik nog een taart gemaakt in de vorm van een Louis Vuitton handtas.’

Welke taart is je het meeste bij gebleven?
‘Dat had niks met de taart zelf te maken, maar met de gebeurtenis. We hadden uren gewerkt aan een bruidstaart. Bij het bezorgen botste ik op een taxi die geen voorrang verleende: de hele taart lag door het laadruim. Ik heb het bruidspaar laten zien wat er gebeurd was en heb extra personeel gebeld om meteen een nieuwe te maken. Zo had het bruidspaar een heerlijk toetje na het diner.’

Tekst en foto's: http://www.ondernemenbijeigenhaard.nl/